I Oficer – nawigacyjny
Odpowiada za nawigację, dokumenty jachtu, załatwianie spraw formalnych, środki łączności i środki ratunkowe. Ponadto zastępuje kapitana i jest zwierzchnikiem pozostałych oficerów, jeśli na jachcie nie wyznaczono zastępcy kapitana.
- prowadzenie dziennika jachtowego
- przygotowanie map
- planowanie tras
- planowanie wejść do portów
- ustalenie i egzekwowanie przestrzegania rozkładu wacht
- prowadzenie nawigacji
- przygotowanie tablicy informacyjnej w kabinie nawigacyjnej
- odpowiedzialność za wyposażenie sygnalizacyjne i sprzęt ratunkowy
- włączanie i wyłączanie świateł nawigacyjnych
- wciąganie bander, oddawanie salutu
- w przypadku ewakuacji – zabranie radiopławy EPIRB
- prowadzenie dokumentacji osobowej (listy załogi, opinie z rejsu)
II Oficer – aprowizacyjny
Odpowiadał za aprowizację, higienę i porządek pod pokładem, apteczkę oraz wyposażenie kambuzowe.
- prowadzenie i rozliczenie kasy jachtowej
- wydawanie dyspozycji w sprawie bieżących zakupów
- regulowanie opłat portowych
- przeprowadzanie formalności portowych
- rozliczanie zakupu paliwa
- sztauowanie jachtu
- wydawanie zapasów
- nadzór nad stanem zapasów
- zapisywanie w dzienniku wysokości opłat portowych
III Oficer – techniczny
Odpowiada za żagle, liny, silnik, sprawy techniczne, sprawy związane z bezpieczeństwem jachtu.
- odebranie i zdanie jachtu (z kapitanem)
- codzienne sprawdzanie poziomu oleju w silniku
- zaopatrzenie w wodę
- zaopatrzenie w paliwo (nadzór nad ilością paliwa i zużyciem)
- dbałość o stan żagli i olinowania, mocowanie elementów ruchomych
- obsługa tablicy rozdzielczej prądu
- eksploatacja (przełączanie, ładowanie) akumulatorów
- przyłączanie prądu z lądu
- zaopatrzenie w gaz i eksploatacja urządzeń gazowych
- kontrola poziomu wody w zęzie i działania pomp zęzowych
- zapisywanie w dzienniku zużycia paliwa i kosztów paliwa
Podczas pełnienia wachty nawigacyjnej: bieżące prowadzenie statku, prowadzenie dziennika jachtowego, obserwacja, nadzór nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, nadzór nad pracą załogi