Skip to content
+48 602 274 832
    • Start
    • Jacht
    • Rejsy
    • Porady
    • Sklep
    • Kuchnia
    • Śpiewnik
    • Galeria
    • Linki
    • O nas

Porady

  • Co zabrać na jacht?
  • Jak przygotować się do rejsu
  • Obowiązki oficerów wachtowych
  • Słownik żeglarski
  • Stawanie na kotwicy
  • Wachty na rejsie morskim
  • Węzeł ratowniczy
  • Węzły podstawowe
  • Zasady zachowania się na jachcie podczas rejsu
  • Procedura MAYDAY

Węzły podstawowe – jak zawiązać

Węzeł płaski (przyjaźni)

Znajduje zastosowanie przy łączeniu dwu lin o zbliżonych średnicach. Nie należy stosować przy silnym obciążeniu, gdyż zaciska się i jest trudny do rozwiązania, niszczy linę.

Węzeł refowy

Stosowany do łączenia dwóch lin o zbliżonych średnicach w wypadku potrzeby szybkiego zwolnienia połączenia. Typowe zastosowanie znajduje przy wiązaniu refsejzingów w czasie refowania żagli. Węzeł ten wiąże się podobnie jak płaski z tym, że jeden koniec liny przeciągnięty jest przez pętlę podwójnie. Węzła nie należy stosować przy linach narażonych na szarpanie.

Związ wantowy

Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach, wytrzymuje duże obciążenie. Węzeł można zastosować do awaryjnej naprawy wanty, przy pomocy dodatkowego odcinka stalówki, wiąże się dwa węzły. Jeżeli wanta ma zapas na długości, wiąże się jeden węzeł łącznikowy. Po wykonaniu węzła wantę trzeba wybrać ściągaczem. Ze względu na złą pracę lin stalowych, gdy są zagięte na małych promieniach, węzła nie należy stosować na stałe. Węzeł nadaje się przede wszystkim do stosowania na linach włókiennych

Węzeł szotowy

Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem, np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł ten jest łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Nie należy stosować przy linach mocno obciążonych, narażonych na szarpanie i o gładkich, śliskich powierzchniach.

Węzeł bramszotowy

Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem, np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Jest on pewniejszy w pracy niż węzeł szotowy, może przenosić większe obciążenia, jest też odporny na szarpanie.

Węzeł wyblinka

Używany do zawiązywania linki na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek na wantach. Węzeł mocno się trzyma, po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje, pracując
na szarpanie przeciera linę – dlatego nie należy go używać do cumowania.

Węzeł flagowy

Węzeł używany do wiązania flag, oraz bander nie mających chomątek i klamer. Łatwy do wiązania, błyskawiczny w rozwiązywaniu, wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny, aby całkowicie się rozwiązał.

Węzeł półsztyk

Służy najczęściej do zabezpieczenia innych węzłów używanych do cumowania. Uwaga – nie należy cumować przy pomocy
półsztyku.

Węzeł sztyk

Jest najprostszym węzłem używanym do cumowania na palu lub do pierścienia. Znajduje zastosowanie również przy zakańczaniu innych węzłów do cumowania. Prawidłowo związany po zbliżeniu dwóch przechwytów do siebie tworzy węzeł wantowy założony na linie pracującej.

Węzeł cumowniczy

Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt pala czy pierścienia chroni linę od przecierania się.

Węzeł rybacki

Jest dobrym węzłem do cumowania; może być użyty do wiązania liny do: kotwicy, wiadra, sondy, ciężarka rzutkowego itp.

Węzeł żeglarski

Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt pala czy pierścienia chroni linę od przecierania się.

Węzeł ósemka
Węzeł babski

Nie zaleca się do stosowania. Nieprawidłowo zawiązany węzeł płaski nazwano „babskim”. Węzeł ten jest niepewny w pracy i trudny do rozwiązania po zaciśnięciu

Węzeł ratowniczy

Węzeł używany jest bardzo często, a umiejętność sprawnego wiązania
obowiązuje każdego żeglarza. Za jego pomocą robi się na końcu liny oko do cumowania, może być użyty do połączenia dwu lin. Typowe zastosowanie to zabezpieczanie człowieka w trudnych warunkach pracy na pokładzie, za burtą, lub na wysokości. Pętla tego węzła nie zaciska się, nawet przy dużym obciążeniu.

Zapisz się do newslettera!

S/Y Bahari 2020 ©
KomunikatorPR - Agencja Reklamowa Opole
Pliki do pobrania
gstadryniak@gmail.com
+48 602 274 832
Polityka prywatności